Czy naprawia Pan telefony, tablety albo laptopy?
Otrzymuję wiele pytań tego rodzaju. Moja działalność nie obejmuje typowego serwisu stacjonarnego, szczególnie w zakresie naprawy sprzętu. Nie dysponuję odpowiednim wyposażeniem ani częściami zamiennymi, które umożliwiałyby przeprowadzenie napraw sprzętowych. Nie prowadzę również punktu odbioru, gdzie klienci mogą dostarczyć uszkodzony sprzęt i odebrać go po naprawie.
Zakres moich usług
Zakres moich usług obejmuje przede wszystkim:
- zakres napraw dotyczących oprogramowania czy systemu operacyjnego,
- problemów o charakterze sieciowym,
- konfiguracji komputera, urządzenia mobilnego czy sieciowego,
- instalacji, reinstalacji oprogramowania,
- usuwaniu wirusów czy innego niechcianego oprogramowania.
Moje możliwości “naprawiania komputera” kończą się mniej więcej tam, gdzie zaczynają się typowe sprzętowe usterki urządzeń.
W przypadkach dotyczących zgłoszeń:
- uszkodzonego sprzętowo / fizycznie telefonu, smartfona czy tabletu (np. pęknięty wyświetlacz, zalanie, urządzenie się nie włącza),
- uszkodzonego czy niesprawnego sprzętowo laptopa (uszkodzenie matrycy, uszkodzenie układu zasilania / ładowania, przegrzewanie się z powodu zakurzenia, zalanie)
proszę klientów o kontakt z typowym stacjonarnym serwisem sprzętowym, specjalizującym się w naprawianiu tego typu urządzeń i usterek. Bazując na własnym doświadczeniu jestem w stanie zaproponować parę sprawdzonych serwisów sprzętowych, usług których sam korzystam albo znam je na podstawie dobrych opinii klientów.
Dociekliwy klient mógłby zapytać: “Czy aby czasem nie wprowadza Pan klientów w błąd? Przecież z Pana strony jasno wynika, że pomaga Pan w sprawach informatycznych i komputerowych... Można więc zrozumieć że naprawia Pan komputery… A tu jest napisane, że nie ma możliwości naprawy! O co tu chodzi?“.
Co kryje się pod określeniem “napraw komputerów”?
Określenie “naprawa komputerów” ma przynajmniej kilka znaczeń. Zależy to od konkretnych czynności naprawczych, które się pod nim kryją. Bardzo często klienci postrzegają jakikolwiek problem z komputerem jako awarię. Czasami nawet uważane są przypadki nieumiejętności posługiwania się konkretnym programem lub wykonania niewłaściwej akcji przez użytkownika komputera za awarie. Klienci często nazwą to rozwiązaniem “naprawą”. Jednak prawda jest taka, że takie działania nie mają nic wspólnego z faktyczną naprawą komputera, na przykład z wymianą dysku twardego.
Klienci, którzy nie mają wiedzy informatycznej, często nie potrafią odróżnić problemu, który wymaga mojej pomocy (np. konfiguracji komputera, infekcji złośliwym oprogramowaniem lub złej konfiguracji drukarki) od problemu sprzętowego. Problem sprzętowy musi być naprawiony przez serwis sprzętowy.
Bardzo często nawet dla mnie, patrzącego fachowym “informatycznym okiem”, opis problemu przekazany przez klienta, nie do końca jednoznacznie wskazuje czy mam do czynienia z problemem konfiguracyjnym czy sprzętowym. Dopiero po wstępnej diagnozie najczęściej udaje się ustalić naturę problemu.
Dlatego też, trochę na zasadzie lekarza pierwszego kontaktu, staram się każdorazowo zapoznać z problemem, który zgłasza klient. Staram się określić czy jest to problem, który odpowiada mojemu zakresowi świadczenia usług. Jeśli jest to problem sprzętowy, wskazuję klientowi, że sprzęt powinien trafić do specjalizowanego serwisu. Serwis ten powinien posiadać odpowiednio wyposażony warsztat, części zamienne oraz personel specjalizujący się w serwisowaniu usterek sprzętowych.